10 PEMBAHAGIAN CIRI-CIRI LARAS BAHASA
10 PEMBAHAGIAN CIRI-CIRI LARAS
BAHASA
1) Laras bahasa perniagaan/iklan
= merupakan bahasa fakta/ ringkas/ pendek tetapi
terperinci. Menggunakan bahasa secara kreatif/ imaginasi penterjemah. Menggunkan
slogan dan cara penyampaian menarik, mesra. Perlu focus pada susunan kata bukan
tatabahasa.
Contoh slogan : TV9 dekat di hati/ Siti Nurhaliza dan
Pantene
2) Laras bahasa Sains
= merupakan bahasa formal, intelektual dan saintifik. Perlu
menggunkan fakta yang jelas dan tepat.
3) Laras bahasa media massa
= merupakan berita yang menggunkan bahasa ringkas/ mempunyai
tafsiran/ secara petikan. Padat isi atau maklumat tersebut/ tidak teknikal
khusus.
Contoh berita : Negeri Sembilan Juara Malaysia/
Memasak/ Tazkirah
4) Laras bahasa wacana
= bersifat umum/ berbentuk laporan. Digunakan bahasa ini
untuk menyampaikan idea tentang isu. Bahasa yang mudah difahami.
5) Laras bahasa undang-undang
= menggunakanistilah undang-undang/ istilah pinjaman
Inggeris. Tidak perlu mementingkan struktur ayat sebab ia perlu ditekankan
kepada sebab yang jelas.
6) Laras bahasa Agama
= membincangkan isu agama. Kebanyakkan mengambil
ayat-ayat dari al-Quran/ Hadis. Terdapat juga kiasan Arab.
7) Laras bahasa sukan
= maklumat berkaitan dengan kegiatan sukan. Menggunkan bahasa
yang ringkas, bershaja dan jelas. Menggunkan kosa kata dan istilah sukan yang
difahami.
8) Laras bahasa sastera / kreatif
= tercetus dari imaginasi, figurative (kiasan) dan
pengalaman penulis. Ia lebih mementingkan istilah-istilah khusus yang berkait
dengan sastera.
9) Laras ekonomi
= berbentuk ilmiah, istilah-istilah teknikal. Tidak mementingkan
struktur ayat dan bersifat formal. Setiap fakta perlu dihuraikan berdasarkan
bukti dalam bentuk data dan statistic
10) Laras bahasa akedemik
= melibatkan ilmiah/ secara formal/ menggunkan bahasa
yang matang. Kebiasaanya terdapat jurnal, prosiding, makalah dalam bidang
tertentu sahaja.
Comments
Post a Comment